onsdag 18 oktober 2017

Presentera artikel

Mina viktigaste nyheter

Beskriv en nyhet!

Gör en källhänvisning!  (Presentera vilken artikel det är.)
·       Vad har den för rubrik?

·       Vem har skrivit den?

·       Var är den publicerad (i vilken tidning)?

·       När är den publicerad?

·       Varför valde du den? (Välj t ex mellan ”för att jag hade nytta av den”, ”för att den gjorde mig glad”, ”för att den gjorde mig nyfiken”, ”för att den gjorde mig arg”, ”för att den gjorde mig ledsen”, ”för att jag vill berätta den här nyheten för någon”, ”för att jag lärde mig något av den” eller ett skäl som du själv kommer på.)



Sammanfatta nyheten! (Beskriv vad artikeln handlar om.) 

Försök att besvara mina frågor samtidigt, så att du får med det viktigaste i texten.
·       Vad handlar texten om?
·       När och var hände det?
·       Vem, vilken eller vilka handlar texten om?
·       Hur gick det till?
·       Varför hände det?
Vilka följder fick det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.