söndag 29 maj 2016

Kan du sångtexterna till skolavslutningen/studenten?

Här kommer en chans att friska upp minnet:

Studentsången

Text: Herman Sätherberg
Musik: Prins Gustav

1
Sjungom studentens lyckliga dag,
låtom oss fröjdas i ungdomens vår!
Än klappar hjärtat med friska slag,
och den ljusnande framtid är vår.
Inga stormar än
i våra sinnen bo,
hoppet är vår vän,
och vi dess löften tro,
när vi knyta förbund i den lund,
där de härliga lagrarna gro!
där de härliga lagrarna gro!
Hurra!

2
Svea vår moder hugstor och skön,
manar till bragd som i fornstora da'r,
vinkar med segerns och ärans lön,
med den skörd utan strid man ej tar.
Aldrig slockne då
känslans rena brand,
aldrig brista må
vår trohets helga band,
så i gyllene frid som i strid.
Liv och blod för vårt fädernesland!
Liv och blod för vårt fädernesland!
Hurra!

 

Idas sommarvisa


1. Du ska inte tro det blir sommar
ifall inte nån sätter fart
på sommarn och gör lite somrigt
för då kommer blommorna snart.
Jag gör så att blommorna blommar
Jag gör hela kohagen grön
Och nu så har sommaren kommit
För jag har just tagit bort snön


2. Jag gör mycket vatten i bäcken
Så där så det hoppar och far
Jag gör fullt med svalor som flyger
Och myggor som svalorna tar
Jag gör löven nya på träden
Och små fågelbon här och där
Jag gör himlen vacker om kvällen
För jag gör den alldeles skär


3. Och smultron det gör jag åt barna
För det tycker jag dom kan få
Och andra små roliga saker
Som passar när barna är små
Och jag gör så roliga ställen
Där barna kan springa omkring
Då blir barna fulla med sommar
Och bena blir fulla med spring.






Ingen klocka ringer mer


1. Flaggan vajar på sin stång, lyssna på vår sommarsång.
Snart så sjunger vi Studentens sång.
Visst var vårterminen lång, men den sprack som en ballong.
Snart är sommarn i full gång.


ref: Ingen klocka ringer mer, ingen skola snart man ser.
Hej och mors, goodbye gamla plugg.
Klockan ringer bara ut, vårterminen är nu slut.
Inte gör det oss ett dugg!


2. Rektorn ska snart hålla tal om moral och ideal.
Kören sjunger högt och fint och bra.
Fröken får en blomsterkvast, vi får årets längsta rast.
Tack för det, det vill vi ha.

Sun, Leende, Tecknad, Ler,


Den blomstertid


1.Den blomstertid nu kommer med lust och fägring stor.
Du nalkas ljuva sommar då gräs och gröda gror.
Med blid och livlig värma till allt som varit dött
sig solens strålar närma och allt blir återfött.


2. De fagra blomsterängar och åkerns ädla säd,
de rika örtesängar och lundens gröna träd.
De skola oss påminna Guds godhets rikedom,
att vi den nåd besinna som räcker året om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.